تماس با ما درباره ما
کد خبر: 481

گفتگو با ابراهیم حصاری دبیر سومین جشنواره فیلم کوتاه موج

سینماآنلاین: اتقافات دیگری که از برگزاری این جشنواره شکل گرفت برگزاری پاتوق های فیلم کوتاه بود، پاتوق هایی که دارند خیلی شکل حرفه ای به خودش می گیرند،

جشنواره موج شوق و اشتیاق فیلمسازی را در جزیره کیش افزایش داده است

سینما آنلاین ، ابراهیم حصاری متولد نیشابور، در انجمن جوان نیشابور و مشهد دوره گذرانده است، هفت فیلم کوتاه هشت میلیمیتری و ویدئوی ساخته  که آخرین فیلم اش نوروز امسال در کردستان ساخته شده است، در بخش فیلمبرداری، کارگردانی، عکاسی و همچنین تدوین جوایز متعددی کسب کرده است، با ابراهیم حصاری که سابقه تدریس در رشته های تصویربرداری و کارگردانی را دارد و امروز دبیر سومین جشنواره فیلم موج کیش است گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.

 

*هدف از شکل گیری جشنوراه موج چه بود؟

 

موقعی که در سال نود و چهار طرح این جشنواره را به سازمان ارائه کردیم هدف این بود که جریان فیلم سازی در جزیز ه کیش یک مقدار جدی تر گرفته شود و انگیزه ای ایجاد شود برای علاقه مندان و فیلمسازانی که در جزیره کیش اقامت دارند و شاید این فضا را برای فعالیت نداشتند. این جشنواره برای ایجاد انگیزه و یک روزنه برای اخذ حمایت هایی برای حمایت از این دوستان بود، بعد که دوره اول برگزار شد احساس کردیم که این مسیر دارد ایجاد می شود واین مسیر دارد باز می شود که دورهمی ها شکل بگیرد و دوره هایی تشکیل شود برای جریان فیلمسازی.

 

*این اتفاق چگونه پیش رفت؟

 

ما الان در دوره سوم چیزی حدود بیست و یک فیلم از فیلمسازان جزیره کیش داشته ایم، ما از سه یا چهار سال پیش به بخش تولید رسیده ایم، یعنی فیلمسازان دارند کارهایشان  راتولید می کنند تا حدی که در جشنواره امسال احساس نیاز کردیم که یک بخش ویژه نگاه فیلمسازان جزیره کیش داشته باشیم، در این بخش ما بیست فیلم را داشتیم و چهار فیلم به مرحله مسابقه راه پیدا کردند، در بخش فیلمنامه باز این فیلمسازان وهنرمندان جزیره کیش حضور دارند که خودش یک قدم مثبت است در راه آن اهدافی که ما برای برگزاری جشنواره داشتیم.

 

*چه پیامدهای دیگری داشت برگزاری این جشنواره که یک جشنواره نوپا محسوب می شود؟

 

اتقافات دیگری که از برگزاری این جشنواره شکل گرفت برگزاری پاتوق های فیلم کوتاه بود، پاتوق هایی که دارند خیلی شکل حرفه ای به خودش می گیرند، شرکت کننده های آن تقریبا تثبیت شده هستند، در نقدها شرکت می کنند و فیلم ها نقد و بررسی می شود، این پاتوقها به صورت منظم هر هفته در جزیره اکران می شود و باز از پیامدهای این اتفاق می توانیم به اکران های هنر و تجربه در جزیره کیش اشاره کنیم، به خاطر همین تشکل ها و همین جمع شدن علاقه مندان به بحث فیلم سازی این فضاها آماده شده برای اکران فیلم های کوتاه و فیلم های هنر و تجربه، این ها دو مورد بود که من احساس کردم بعد از سه دوره داریم به آن می رسیم و به آن نزدیک می شویم، به بخش تولید، به بخش اکران های متفاوتی از سینمای مستقل و سینمای کوتاه که با اقبال خوب مخاطب هم روبرو شده است.

 

*استقبال در دو دروه قبل چگونه بود و متعاقب آن این دوره؟

 

از سال اول هم که شروع کردیم استقبال خیلی خوب بود، بعد احساس کردیم این جشنواره یک مقدار باید متفاوت باشد یعنی جریان جشنواره برود به سمت موضوعی شدن و آمدیم  موضوعات جشنواره را بر اساس سیاستهای منطقه و اقلیمی که در آن نفس می کشیم تعریف کردیم، سفر و گردشگری یکی از مقاصد یک جزیزه توریستی مثل کیش است، یک بخش دریا داریم که به خاطر موقیعت و لوکیشینی که در آن قرار گرفته ایم احساس کردیم می تواند موضوع جالبی باشد و در بخشی دیگر از آن خواستیم فیلمسازان جنوب را درگیر این اتفاق کنیم، با توجه به موضوعی شدن جشنواره حس می کردیم استقبال مثل سالهای قبل نباشد اما برعکس با اقرار هیات داوران یکی از شلوغترین سالها را داشتیم، یکی از سال هایی بود که چیزی حدود هزار و پانصد اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و در بخش فیلمنامه حدود هفتصد و بیست فیلمنامه داشتیم که با توجه به اینکه اولین دوره است که ما فیلمنامه را در موضوعات مختلف گذاشته ایم فکر می کنم رقم قابل توجهی بود طوری که در زمانبندی داوری به مشکل برخوردیم، پیش بینی ما صد یا دویست فیلمنامه بود که هفتصد و چند فیلمنامه آمد و این کار داوری را خیلی سخت کرد، در مجموع هزار و پانصد اثر به دبیرخانه جشنواره آمد که هم برای ما و هم داوران غیر قابل انتظار بود.

 

*هر جشنواره ای دوست دارد شکل بین المللی به خود بگیرد، با توجه به پتانسیل کیش شما این فکر را در سر ندارید؟

 

مسلما چشم انداز همین است که وسعت بدهیم و جشنواره را به سمت بین المللی شدن ببریم اما قبل از اینکه این خواسته محقق شود باید زیرساخت ها فراهم شود و همه چیز به شکل استاندارد برگزار شود، عجله ای برای این کار نداریم، چشم انداز ما است و مصمم هستیم برای رسیدن به این مرحله اما  به صورت حساب شده و برنامه ریزی شده که ماندگاری جشنواره را تضمین کند.



 

وضوع آموزش تاکید دارد، در بحث آموزش چه کرده اید؟

 

به مورد خیلی خوبی اشاره کردید که من یادم رفت این را خدمت شما مطرح کنم، ما همزمان با نشست هایمان که نقد و بررسی فیلم ها است این احساس نیاز را داشتیم که به واسطه دوری از مرکز و پایتخت نیاز داریم تا بچه ها دانششان به روز باشد و سعی کردیم این خلا را با دعوت از استادان برتر سینما در کشور جبران کنیم، ما همزمان با پاتوق های فیلم کوتاه کارگاه های آموزش را شروع کردیم و از دو یا سه سال قبل به شکل جدی کارگاه های فیلمسازی را شروع کردیم، در کنار این پاتوق ها استادهای زیادی را آوردیم و کارگاه های فیلمسازی و فیلمنامه نویسی را برگزار کردیم، درجشنواره هم امسال به شکل جدی برنامه ریزی کرده ایم که نشست ها و کارگاه های آموزشی را داشته باشیم و برای اولین بار امسال جشنواره نشست ها و کارگاه های آموزشی برگزار کرده است.

 

*این برنامه های آموزشی اینترنتی است یا فقط حضوری؟

 

فعلا فقط حضوری است. 

 

*شما تصمیم ندارید کلاس های آموزشی یک «پکیج» را برگزار کنید؟

 

یکی از اتفاقاتی که در این سالها افتاده تعاملی است که مستقیما با ارگان هایی که با حوزه فیلم کوتاه در ارتباط هستند برقرار کرده ایم، مثل انجمن فیلم کوتاه ایران و انجمن سینمای جوانان ایران که به خصوص در حوزه آموزش سابقه خیلی خوبی دارند، ما با اینها تعامل داشته ایم و اگر در جشنواره هم دقت کنید این ارگان ها در لوگوی ما هستند، این تعامل شکل گرفته و از آنها در برگزاری کارگاه ها حتما استفاده خواهیم کرد، مسلما داریم برنامه ریزی می کنیم برای ایجاد یک دفتر انجمن جوانان در کیش، بخشی از آن انجام شده و امیدواریم به ثمر بنشیند، طبیعتا وقتی این اتفاق بیفتد بحث آموزش خیلی می تواند جدی تر اتفاق بیفتد.

 

*خیلی از مخاطبان ما می خواهند از زبان شما نحوه انتخاب فیلم ها را بدانند.

 

خیلی ها پرسیده اند و ما تاکید داشته ایم به دبیرخانه جشنواره که جوابگو باشند به تمامی دوستانی که تماس می گیرند و در مورد فیلم هایشان می پرسند، تاکید من بر این بوده که داورها و هیات انتخاب در جشنواره حضور پیدا کنند تا فیلم سازها بتوانند مستقیما با آنها در ارتباط باشند و نحوه شکل گیری بحث داوری و بحث انتخاب را بپرسند، مسلما اولین گزینش ما برای انتخاب فیلم ها موضوعیت فیلم ها بود چون وقتی یک جشنواره دارای موضوعیت می شود اولویت می رود سمت موضوع جشنواره و در کنار این اولویت باز فیلم ها دسته بندی می شوند در کیفیت ساخت، تکنیک و امور فنی.

 

*هوا خیلی گرم است، فصل جشنواره را نمی خواهید عوض کنید؟

 

در دوره های قبلی فیلمسازان فصل های دیگر کیش مثل زمستان و پاییز را تجربه کرده اند و بد نیست فصل تابستان را هم تجربه کنند، انشالله سال آینده سعی می کنیم زمانی را در نظر بگیریم که شاید هوا مساعدتر باشد اما یک مورد را در نظر داشته باشید که به هر حال این گرما هم قسمتی از هویت کیش است و خیلی ها از خیلی کشورها می آیند که این گرما را تجربه کنند.

 

ارسال نظر