تماس با ما درباره ما
کد خبر: 1113

همه موجودیت سینمای ایران برای شکست ویروس چموش!

سینماآنلاین: سینمای ایران که 5 ماه فاجعه بار را پشت سر گذاشته برای ادامه مسیر خود چشم به رام شدن ویروس چموش کرونا دارد اما آیا موجودیت سینمای ایران برای دوران پسا کرونا توان احیای اقتصاد آسیب دیده آنرا دارد؟

از «دینامیت» و «مرده خور» تا «روز صفر» و «مجبوریم»

به گزارش خبرنگار سینماآنلاین؛ خبر اعلام تعطیلی 11 روزه سینماها به دلیل دهه اول محرم شاید در نگاه اول یک خبر عادی باشد اما برای سینمادارا که در تمام سال‌های گذشته حتی از یک نیم روز تعطیلی هم انتقاد می‌کردند این خبر یک واقعیت تلخ را پشت خود دارد؛«سینما در روزگار کرونا زده مخاطب ندارد». حالا سینماهاداران موضوعی را که چندین ماه است در جلسات پی درپی با مسولان سینمایی فریاد می‌زنند را می‌توانند با خیال راحت به بهانه تعطیلات محرم بدون آنکه منع قانونی داشته باشند اجرا کنند. سالن‌های ضرر ده فعلی برای آنکه بیش از آن با تراز منفی مالی مواجه نشوند چند روزی را تعطیل رسمی می‌شوند با این امید که سازمان سینمایی با تدبیری مناسب بتواند رونق را دوباره به سالن‌های سینمایی بازگرداند اما سوال اساسی این است که سینمای ایران با کدام موجودی قرار است ویروس چموش را شکست  دهد؟.

در فهرستی که چندی پیش سازمان سینمایی به عنوان متقاضیان پروانه نمایش اعلام کرد نام بیش از 30 فیلم دیده می‌شود، فیلم‌هایی که برخی در جشنواره سال گذشته بودند و عیار و اعتبار آنها به معرض قضاوت مخاطبان گذاشته شده و برخی دیگر نیز یا به جشنواره راه نیافتند و یا در آن مقطع آماده نشده بودند و حالا به فهرست بلند بالای فیلم‌های در صف اکران اضافه شده‌اند. فهرستی که البته برخی از آنها از فرصت اکران آنلاین استفاده کردند اما بسیاری از فیلم‌های دیگر منتظر فراهم شدن شرایط و فروکش کردن کرونا در جامعه هستند تا دوباره روی پرده نقره‌ای به نمایش در بیایند.

از فیلم‌هایی که سال گذشته در جشنواره فجر بودند، «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا خط شکن اکران آنلاین شد و البته با پایان اکران آنلاین به چرخه بدون مخاطب سینماها پیوست، «شنای پروانه» محمد کارت به هزار امید و آرزو به عنوان بهترین فیلم تماشاگران بعد از بازگشایی سینماها روانه اکران عمومی شد اما عدم تحقق وعده‌های داده شد باعث شد تا رسول صدرعاملی قید ادامه اکران در شرایط فعلی را بزند و فیلم را از پرده پائین کشید و «خوب،بد،جلف» پیمان قاسم‌‎خانی که از امیدهای گیشه سال 99 بود علی‌رغم شروع خوب در روزهای اول اسفندماه 98 گرفتار بحران کرونا شد و در نهایت صاحبانش به اکران آنلاین رضایت دادند.

Layer 212

«خون شد»(مسعود کیمیایی)،«لامینور»(داریوش مهرجویی)،«خورشید» (مجید مجیدی)،«مجبوریم»(رضا درمیشیان)،«روز صفر»(سعید ملکان)،«درخت گردو»(محمدحسین مهدویان)،«آتابای»(نیکی کریمی)،«دینامیت»(مسعود اطیابی)،«عنکبوت»(ابرهیم ایرج زاد)،«سه کام حبس»(سامان سالور)،«دوزیست»(برزو نیک‌نژاد)،«جوجه تیغی»(مستانه مهاجر)،«کوچه ژاپنی‌ها»(امیرحسین ثقفی)،«گورکن»(کاظم مولایی)،«رعد و برق بی باران»(مجید برزگر)،«عروسی مردم»(مجید توکلی)، «زنبور کارگر»(افشین صادقی)، «مرده خور»(صادق صادق‌دقیقی)،«لباس شخصی»(امیرعباس ربیعی)،«سلفی با رستم«(حسین قناعت)،«دشمنان»(علی درخشنده)،«تومان»(مرتضی فرشباف)،«عامه پسند»(سهیل بیرقی)،«مردن در آب مطهر»(نوید محمودی)،«مغز استخوان»(حمیدرضا قربانی)، «روز بلوا»(بهروز شعیبی)،«آبادان یازده 60»(مهرداد خوشبخت)،«سینما شهر قصه»(کیوان علیمحمدی)،«شهربانو»(مریم بحرالعلومی)،«خط‌های فرضی»(فرنوش صمدی) مهمترین فیلم‌هایی هستند که در صف اکران سینماها قرار دارند اکرانی که نیمی از آن به واسطه ویروس چموش کرونا از بین رفت و این فیلم‌ها همه دارایی سینمای ایران برای احیای اقتصاد آسیب دیده‌اش است.

مدیریت مناسب اکران و انتخاب فیلم‌هایی که رغبت را در مخاطب برای بازگشت به سالن‌های خالی سینما ایجاد کند، در حال حاضر مهمترین وظیفه سازمان سینمایی و بیشترین درخواست سینماگران و سینمادران است وگرنه سازمان سینمایی علی‌رغم گفته‌های شفاهی حسین انتظامی در عمل در 5 ماه گذشته هیچ حمایت خاصی از برای بیرون آوردن سینماها از بحران فعلی نکرده است.

 

ارسال نظر